Byli to jedni z mnoha lidí, které jsme v ….stánu na své desetidenní cestě s „Felagundem“ potkali. Cílem naší cesty bylo učit se, vidět potřeby a modlit se, kde je naše místo v partnerství s místními sbory.
Saša a Anička, tento mladý ruský manželský pár původem z ….stánu, přijal Boží povolání sloužit Kyrgyzům a používat svůj talent – podnikání v šití oděvů. Prodali byt a přestěhovali se do menšího města nedaleko Biškeku v sousední méně rozvinuté zemi. Zde nyní spolu se třemi dětmi žijí a vedou domácí církev. Fascinoval mě jejich zápal a také to, jak se jim podařilo skloubit přirozené dary s evangelizací. Návštěva jejich malé provozovny v kontejneru na okraji silnice nám dala nahlédnout, čím se zabývají: 1. šití na míru, 2. opravy oděvů, 3. kurzy šití pro ženy. Díky tomu mají velmi otevřené dveře do své převážně muslimské komunity a obzvláště kurzy šití jsou skvělou příležitostí sdílet se o Bohu.
Tito lidé žijí velice skromně, a pro mě bylo velice pokořující, že zařízení bytu, jaké by u nás nikdo nechtěl ani za odvoz, je součástí standardního vybavení střední třídy v Kyrgyzstánu. Obýváková stěna, stolek na čaj, koberec, tapety a retro gauč, na kterém během návštěvy někteří z účastníků výjezdu začali usínat. Trochu mě mrzelo, že návštěva Saši a Anny připadla hned na konec druhého dne našeho pobytu v zemi. Noční let, nabitý program prvního dne a neustálá potřeba soustředit se na ruštinu se na naší únavě značně projevily.
Místní pastor se na nás velice těšil a zvláště první dva dny nabušil setkáními. Ani „Felagund“, průvodce nás Středoevropanů po Střední Asii, ho přes všechny své snahy nedokázal přibrzdit na nám vyhovující úroveň. Ten druhý den u Aničky a Saši jsme už byli dobití, na druhou stranu ale musím říct, že bylo opravdovým zážitkem vidět nejmenovaného člena naší skupiny usínat v živém přenosu. Pomalu se mu zavíraly oči, a přitom nepřestával kývat hlavou na znamení souhlasu a porozumění. Jsem rád, že jsem si nerozkousal rty, jak moc jsem se snažil se nesmát. Jestli máte sklony usínat při kázání, tak tady byste byli hotoví do dvou minut. Když někdo mluví monotónně v jiném jazyce, a navíc po obědě, jakkoliv je křesťan duchovní, jeho organismus kolabuje.
Zjistili jsme, že nejlepší lék na únavu je humor. Takové čtyři vysmáté Čechy v …..zstánu dlouho neměli. „Felagund“ dál plánuje do Střední Asie nakontaktovávat vedoucí z českých církví, tak jen doufám, že jsme byli reprezentativním vzorkem a nikomu nezavřeli dveře. Zároveň vše totiž probíhalo ve veškeré vážnosti – setkání s pastory, návštěvy rehabilitačních center pro drogově a alkoholově závislé, modlitby za lidi u nich doma, kázání ve sborech, vyučování na mládeži.
Znáte to, někdy je impulsů tolik, že se vám to pak smývá. Oslovily nás různé věci a do některých projektů se zřejmě zapojíme dál i v budoucnu, co se ale dotklo mne, byl právě příběh Saši a Aničky. Jakkoliv bylo těžké sledovat obsah všeho, s čím se s námi sdíleli, vnímal jsem obrovskou lásku pro Pána a to, jak moc mají na srdci lidi okolo sebe. Jsou to misionáři, kteří ale dále bez ohledu na to, že jsou tentmakeři a na většinu nákladů si sami vydělají, potřebují povzbuzení a podporu. Jejich příběh mě utvrdil v tom, co poslední dobou více intenzivně vnímám – že Bůh je Bůh národů. Vysílá lidi sem a tam a je Pánem žně. Lidi z Uzbekistánu jdou do Kyrgyzstánu. Lidi z …..zstánu se modlí a posílají pomoc na Ukrajinu. Ukrajinci přicházejí k nám, mnozí z nich jsou věřící a investují nebo budou investovat do růstu Božího království v naší zemi. Češi vysílají misionáře do jiných zemí.
Čerpáme inspiraci v Americe, v Austrálii, ale zároveň se snažíme inspirovat a investovat jinam – a jedno z míst a otevřených dveří je Kyrgyzstán. Mám za to, že pro nás jako jednotlivce nebo sbory není od věci jednou za čas se zamyslet, kam investovat – nasměrovat se nebo se utvrdit ve svém nasměrování. To může být třeba i některá z oblastí, kde má své projekty N.f. Nehemia a kde působí její dlouhodobí pracovníci – Balkán, Střední Východ, nebo právě …stány Střední Asie.
Práci „Felagunda“ ve Střední Asii můžete podpořit prostřednictvím č. ú. 1057340/2060. v. s. 2305.